قدم اول، نصب ویژوال بیسیک.

تهیه ویژوال بیسیک
فرض بر اینه که باید از یک جایی
- که راستش رو بخواین نباید غیر قانونی باشه - برنامه ویژوال بیسیک رو داشته باشید. البته خودمونیم فکر نمیکنم حتی یک نسخه خریداری شده از مایکروسافت در ایران یافت بشه. حتی اگه کل بازار رو بگردید نمیتونید یک نفر رو گیر بیارید که ادعا کنه میتونه نسخه اصل به شما بفروشه اگر هم چنین حرفی زد کاملا داره خالی میبنده یا شما رو یک کم ... گیر آورده.

فکر کنم تمام نسخه‌هایی که تو ایران یافت میشه از یک جایی مثل چین یا مالزی اومده، تازه اون هم نسخه قفل شکسته است.
ولی فکر نکنید فرقی میکنه‌ها، اگه کلی پول بدین نسخه اصلیش رو بخرید فقط یه حسن داره و اون اینه که اگه یه وقت در موقص نصب یا کار مشکلی داشتید میتونید زنگ بزنید ماکروسافت و از گروه خدمات پشتیبانی ماکروسافت کمک بخواین.

ما نسخه 6 ویژوال بیسیک رو نصب می‌کنیم. این نسخه رو توی بازار می‌تونید در یک سی‌دی بخرید که در مجموعه کاملی به نام Visual Studio 98 یافت می‌شود.


شکل 2-1

ویژوال بیسیک را می‌توانید در مجموعه ویژوال استودیو پیدا کنید.

مجموعه Visual Studio یک سری برنامه داره مثل فاکس پرو و ویژوال سی و ویژوال بیسیک که ما فقط ویژوال بیسیک اون رو می‌خوایم.

این رو هم از قبل بدونید که این مجموعه ناقصه. یعنی فایلهای راهنما (Help) در این مجموعه وجود نداره. اگه این مجموعه رو بخواین باید دوباره برین بازار و مجموعه MSDN رو بگیرید. (این مجموعه کل کتابخانه راهنمای برنامه‌نویسان ماکروسافته که توی بازار ایران در بسته‌های 4 سی‌دی تا 8 سی‌دی دیده شده.)

ولی من توصیه نمیکنم چون هم باید کلی پول بالاش بدین هم اینکه اگه دارین این نوشته‌ها رو می‌خونید یعنی که به اینترنت دسترسی دارین و می‌تونید کلی مثال آماده و راهنماهای عالی توی اینترنت پیدا کنید.

یک راه ساده‌تر هم داره. از یکی از دوستاتون که ویژوال بیسیک رو داره بگیرین نصب کنید و بعد پسش بدید. توی اکثر سی‌دی‌های مجموعه برنامه که فروخته میشه هم یک ویژوال بیسیک کوچولو یافت همی‌شود که اون هم خوبه اگه نصب کنید کفایت امر می‌کند.

نصب آغاز شد.
با قرار دادن سی‌دی درون دستگاه و یا دو بار کلیک کردن بر روی آیکون برنامه نصب ویژوال استودیو برنامه نصب ظاهر می‌شود.

مراحل نصب تقریبا سر راست و مشخصه

1- بعد از شروع نصب و یکی دو مرحله فشار دادن دکمه Next و قبول کردن مفاد قرارداد ماکروسافت (I Accept the agreement) و وارد کردن شماره سریال از شما نوع نصب پرسیده می‌شود. در این مرحله نصب اختصاصی (Custom) را انتخاب کرده و دکمه Next را فشار دهید.


شکل 2-2
گزینه نصب اختصاصی (Custom) را انتخاب کنید.

2- پس از چند مرحله به صفحه‌ای وارد می‌شوید که گزینه‌های نصب را می‌توان انتخاب نمود. در این صفحه تنها مواردی که لازم است انتخاب باشد عبارتند از:  Visual Basic, Data Access, Tools
دقت کنید که گزینه Tools بطور کامل نصب گردد. (اگر گزینه‌ای بصورت خاکستری باشد به معنی نصب بخشی از آن و اگر سفید و علامت خورده باشد به معنی نصب کامل می‌باشد. در این بخش با یکبار برداشتن تیک کنار Tools و دوباره قرار دادن آن Tools بطور کامل نصب می‌گردد.)


شکل 2-3
گزینه‌های مورد نیاز (Visual Basic, Data Access, Tools)

3- پس از چند لحظه صبر برنامه نصب به پایان رسیده و ممکن است از شما برای شروع مجدد ویندوز سوال کند که بهتر است قبل از هر کاری ویندوز را ریست کرد.


شکل 2-4
پس از چند لحظه صبر ویژوال بیسیک نصب می‌شود.

ویژوال بیسیک نصب شده است.
آخرین نکته هم اینکه اگر در موقع نصب از شما در مورد نصب Visual Source Safe سوال کرد حتما نصب نکنیدش، کلا چیز بیخودیه.

شروع به کار
در قسمت بعد شروع به برنامه‌نویسی با ویژوال بیسیک می‌کنیم.

نظرات 2 + ارسال نظر
[ بدون نام ] چهارشنبه 28 مرداد‌ماه سال 1383 ساعت 11:54 ق.ظ

سلام دوست عزیز این برنامه را برام بفرست
علی نصیری

[ بدون نام ] چهارشنبه 28 مرداد‌ماه سال 1383 ساعت 11:54 ق.ظ

سلام دوست عزیز این برنامه را برام بفرست
علی نصیری

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد